Terug

Cultureel competente beroepsuitoefening door arbeidsdeskundigen

Publicatienummer: 2213
Publicatiedatum: juli 2012

Arbeidsdeskundigen krijgen steeds vaker klanten met een andere culturele en etnische achtergrond ‘in de spreekkamer’. Daardoor hebben ze te maken met verschillen in opvattingen over onder meer ziekte, gezondheid en werkhervatting en met communicatieproblemen. Desondanks hebben arbeidsdeskundigen weinig cultureel competente werkwijzen tot hun beschikking. In opdracht van het AKC heeft Regioplan gekeken naar de competenties die arbeidsdeskundigen nodig hebben voor het omgaan met culturele diversiteit.

In het onderzoek onderscheidden we vier interculturele basiscompetenties opgesplitst in kennis, houding en vaardigheden. Arbeidsdeskundigen blijken deze voor een groot deel al in huis te hebben. Optimalisatie van de dienstverlening aan migranten blijkt vooral een kwestie van structurele aandacht voor de benodigde kennis en vaardigheden zowel gedurende de basisopleiding als in (specifieke) nascholingen en kennisdeling. Er is geen behoefte aan specifieke methodieken voor migranten.