Actueel
Verschillende opties voor een zomerprogramma voor asielkinderen
26-04-2021
In de zomer hebben asielkinderen op basisscholen net als alle andere kinderen in Nederland zes weken vakantie. Wij hebben onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het opzetten van een zomerprogramma voor azc-kinderen, met het oog op taalbehoud, structuur en vermaak.
Jong Leren Eten krijgt een tweede programmaperiode
23-04-2021
Jong Leren Eten richt zich op het beter onder de aandacht brengen van gezonde en duurzame voeding. Het programma wordt de komende jaren voortgezet en van nieuwe accenten voorzien, zoals wij ook in onze evaluatie voorstellen.
In de spotlight: Eva Mulder
01-04-2021
Afgelopen vrijdag verdedigde onze collega Eva Mulder haar proefschrift met succes! In het onderzoek stond de vraag centraal hoe ideeën over wat ‘normaal’ is een rol spelen in reacties van de sociale omgeving op slachtoffers van seksueel geweld. Ze vertelt ons meer over haar achtergrond en onderzoek.
Naar een routekaart methodisch handelen voor RMC
09-03-2021
Deze week lanceerde Ingrado de routekaart voor RMC. De routekaart is een methodische beschrijving die RMC-consulenten ondersteunt bij het waarborgen van de kwaliteit in de aanpak van schoolverzuim, schooluitval of maatschappelijke uitval. Wij ondersteunden Ingrado bij het ontwikkelen van deze routekaart.
Gender en huiselijk geweld: zo zit het!
08-03-2021
Hoe ziet de relatie tussen gender en huiselijk geweld er uit? In deze analyse zetten we dat uiteen, als basis voor een gendersensitieve, effectieve aanpak van huiselijk geweld!
Jongeren en corona: niet het probleem, maar de oplossing
05-03-2021
De negatieve gevolgen van de coronamaatregelen voor jongeren zijn volop in het nieuws. Jongeren kunnen echter ook een belangrijke rol spelen in het bedenken en uitvoeren van oplossingen. Ze zouden vanaf de start mee kunnen denken over en werken aan nieuwe initiatieven. Ook wij werken samen met jongeren in onze projecten.
Jongerenparticipatie in onze projecten
04-03-2021
Wij hebben jongerenparticipatie en co-creatie hoog in het vaandel staan. Jongeren zijn daarom een actieve partner in onze projecten.
Bouwen aan de toekomst: ontwikkelingen in het onderwijshuisvestingsbeleid
23-02-2021
Het huidige stelsel voor onderwijshuisvesting leidt niet tot een optimale inzet van middelen. Belangen van gemeenten en schoolbesturen lopen niet altijd parallel. Duurzame schoolgebouwen met een gezonder binnenklimaat die aansluiten bij modern onderwijs vragen echter om gezamenlijke extra inzet. Dat maakt constructieve samenwerking tussen gemeenten en onderwijsbesturen nog belangrijker. Een wettelijke aanpassing in de loop van 2021-2022 draagt daar, naast de benodigde middelen, mogelijk aan bij.
Kennisproducten over de aanpak van onveiligheid van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte
10-02-2021
Hoe zorgen gemeenten voor meer veiligheid voor vrouwen en meisjes in de openbare ruimte en bij het uitgaan? Wij ondersteunen de gemeenten in hun aanpak en ontwikkelden in dat kader twee kennisproducten.
Gesubsidieerde banen: opstap naar regulier werk?
04-02-2021
De gemeente Den Haag biedt inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt de kans om aan de slag te gaan in een gesubsidieerde STiP-baan (Sociaal Traject in Perspectief). Wij onderzochten in hoeverre de STiP-regeling eraan bijdraagt dat deelnemers zich kunnen ontwikkelen en op termijn duurzaam kunnen uitstromen naar regulier werk.