Kernwoord: Justitie
Justitie is een centrale speler in de justitieketen. Justitie is beleidsmaker (het departement), zorgt voor de strafrechtelijke handhaving (het openbaar Ministerie) en spreekt recht (de rechtbanken). Op dit brede terrein, met straf-, bestuur- en civiel recht, zijn wij goed thuis en kennen we de organisaties die samen de keten vormen.
Procesevaluatie kwaliteitsverbetering werkstraffen
Het project kwaliteitsverbetering werkstraffen had als doel om de slagingskans van de werkstraf te vergroten en een bijdrage te leveren aan recidivevermindering. Daarnaast moest het een positieve impuls geven aan het draagvlak voor en de beeldvorming over de werkstraf. Het project werd eind 2013 afgesloten. Het resultaat was een landelijke methode coördinatie taakstraffen met als doel om landelijk een eenduidige werkwijze te bereiken.
In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft Regioplan onderzocht in hoeverre de maatregelen en activiteiten ten behoeve van de kwaliteitsverbetering van werkstraffen – zoals voortgekomen uit het project – worden uitgevoerd zoals beoogd. Het onderzoek moest vragen beantwoorden over de opzet, de implementatie en de uitvoering van het project.
Summary Process and efficacy evaluation Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC)
Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC) is a behavioural intervention for adolescents (12-17 years of age) with severe antisocial behaviour. One of the aims of the intervention is to decrease recidivism. It consists of intensive supervision within a foster family, in which adolescents receive social skills training.
Between 2012 and 2014, Regioplan conducted a study that was commissioned by the Research and Documentation Centre (WODC) of the Dutch Ministry of Security and Justice, in which the development of a group of MTFC-participants was mapped out and compared with the development of participants in a juvenile correctional institution (JJI). The central question of the study was the extent to which the intervention is effective and adds value compared to usual care in a JJI. The intention was to measure the effectiveness of the intervention in terms of reduction of criminal recidivism, within a maximum of three years after the efficacy study.
The full text of the study is only available in Dutch. However, the summary is also available in English (see below).
Sekswerkers aan het woord: De sociale positie van sekswerkers in Nederland in 2014
Wat vinden sekswerkers van hun sociale positie? Specifieker: hoe kijken zij aan tegen hun arbeidsrelatie, gezondheid, inkomsten, rechten en plichten, maar ook de bejegening door officiële instanties? Wat zijn verbeterpunten voor de branche? En wat zijn hun plannen voor de toekomst? Wij vroegen het aan ruim 360 sekswerkers verspreid over stad en land, voor het overgrote deel in de vergunde sector. Het onderzoek is bedoeld om op een later moment de effecten van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche (Wrp) in kaart te brengen.
Meer informatie?
Het onderzoek vond plaats in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
U kunt contact opnemen met Yannick.
Procesevaluatie Respect Limits
Respect Limits is een gedragsinterventie voor jongens tussen de twaalf en achttien jaar die voor het eerst een zedendelict hebben gepleegd. De interventie richt zich op het herkennen en respecteren van seksuele grenzen. Het doel is om herhaling van het seksueel grensoverschrijdend gedrag in de toekomst te voorkomen.
Om onderzoek te kunnen doen naar de doeltreffendheid en de effectiviteit van de interventie, moet eerst worden vastgesteld of de interventie in de praktijk wordt uitgevoerd zoals beoogd. Om deze reden hebben wij voor het WODC een procesevaluatie van Respect Limits uitgevoerd. We bekeken het implementatieproces, de uitvoering van de interventie, knelpunten die daarbij spelen en het oordeel van betrokken instanties.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yannick.
Voorbereiding proces- en effectevaluatie gewijzigde kinderbeschermingswetgeving
Per 1 januari 2015 is de gewijzigde kinderbeschermingswetgeving in werking getreden. De wetswijziging gaat gepaard met monitoring en evaluatie. In 2015 heeft Regioplan onderzocht op welke wijze de effecten van de gewijzigde kinderbeschermingswetgeving geëvalueerd kunnen worden, wat de situatie is voor de invoering van de gewijzigde wetgeving (nulmeting) en wat de situatie is in de maanden na de invoering van de gewijzigde wetgeving (stand-van-zaken-meting). Onderwerp van onderzoek zijn alleen de wijzigingen in de kinderbeschermingswetgeving. Het gaat dus niet om een evaluatie van de kinderbeschermingswetgeving als geheel, noch om het functioneren van de instanties die bij de uitvoering van de wetgeving betrokken zijn, noch om de effectiviteit van de kinderbeschermingsmaatregelen.
Secundaire analyse kwaliteitsmeting slachtofferzorg
Justitie wil graag inzicht in de tevredenheid over slachtofferondersteuning door justitiële instanties. Met de slachtoffermonitor worden de ervaringen van slachtoffers met deze instanties periodiek gemeten. Het merendeel van de slachtoffers is over het algemeen positief te spreken over de ondersteuning door de politie, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak en Slachtofferhulp Nederland.
Toch zijn er ook slachtoffers die juist overwegend negatieve ervaringen opdeden. Hoe kan deze groep slachtoffers getypeerd worden? Om daar zicht op te krijgen, is een secundaire analyse uitgevoerd op de verzamelde data in de slachtoffermonitor (eerste meting). Vervolgens zijn de resultaten van de data-analyse nader uitgediept aan de hand van de praktijkervaringen van medewerkers van slachtofferloketten.
Meer informatie?
Neem contact op met Ger.
Dit onderzoek vond plaats in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Lees behalve onze rapportage of de samenvatting, ook het onderstaande artikel dat in het Tijdschrift voor Veiligheid verscheen.
Zoekmiddelen bij urgente persoonsvermissingen
In de laatste jaren hebben vermissingen die slecht afliepen veel stof doen opwaaien. Er zijn daarop verschillende rapporten over de juridische mogelijkheden en belemmeringen bij de inzet van zoekmiddelen bij zogenoemde urgente persoonsvermissingen verschenen. Deze hebben nog niet tot een duidelijke conclusie over de eventuele aanpassing van de wet- en regelgeving geleid. Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil meer duidelijkheid krijgen over de mogelijkheden om juridische belemmeringen voor effectief politieoptreden rondom vermiste personen weg te nemen en liet hier een onderzoek naar uitvoeren. Onderdeel van het onderzoek betrof onder andere interviews met professioneel betrokkenen (politie/OM) en (juridische) experts. Ook ervaringen met persoonsvermissingen in het buitenland zijn in het onderzoek betrokken.
Hieronder vindt u de samenvatting en de volledige tekst van het rapport.
Vooronderzoek oneigenlijk gebruik verblijfsregeling mensenhandel
Buitenlandse slachtoffers van mensenhandel kunnen in Nederland een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen in het kader van de verblijfsregeling mensenhandel. Met deze regeling wordt beoogd de aangifte¬drempel te verlagen en getuigen te behouden door het bieden van opvang en bescherming aan slachtoffers.
In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft Regioplan, samen met de Universiteit Leiden, een vooronderzoek uitgevoerd naar oneigenlijk gebruik van de verblijfsregeling mensenhandel.
Doel van het onderzoek is om na te gaan of het mogelijk is om oneigenlijk gebruik van de regeling te meten en inzichtelijk te maken. Onder oneigenlijk gebruik wordt daarbij verstaan: wanneer bewust op valse gronden een beroep wordt gedaan op de regeling. Gevallen waarbij een beroep wordt gedaan op de regeling op onterechte gronden, dat wil zeggen het verhaal is niet vals, maar kwalificeert niet voor een beroep op de regeling, vallen buiten dit onderzoek.
Zie ook het nieuwsbericht over de resultaten van het onderzoek
Wet tijdelijk huisverbod: procesmatige en juridische knelpunten
Bij de inzet van het huisverbod spelen diverse juridische en procesmatige knelpunten. Regioplan heeft deze in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie in kaart gebracht. De knelpunten belemmeren met name een optimale benutting van het huisverbod: de juridische kaders zijn niet altijd duidelijk, waardoor het voorkomt dat het niet wordt opgelegd als dat wel mogelijk is, maar ook omgekeerd. Daarnaast spelen er diverse knelpunten in het uitvoeringsproces, die maken dat huisverbodwaardige situaties niet altijd worden herkend of benut. Het rapport draagt bij aan het nader duiden van het resultaat van de landelijke effectevaluatie van de Wet tijdelijk huisverbod, en aan het optimaliseren van de inzet van dit instrument.
Eerste meting justitiële slachtofferondersteuning
Het ministerie van Veiligheid en Justitie hecht er waarde aan de ervaringen met justitiële slachtofferondersteuning vanuit het perspectief van slachtoffers periodiek te meten. De onderstaande rapporten zijn het resultaat van de eerste meting van de zogenaamde slachtoffermonitor.
In het eerste deel van de slachtoffermonitor wordt uitsluitend verslag gedaan van de ervaringen van slachtoffers met de justitiële slachtofferondersteuning die door de politie is verleend. Een tweede deel van de slachtoffermonitor is later beschikbaar gekomen en gaat in op de resultaten ten aanzien van slachtofferondersteuning verleend door het OM, rechtspraak en Slachtofferhulp Nederland.
In de overkoepelende factsheet zijn alle bevindingen uit de eerste meting van de slachtoffermonitor samengevat.