Startende ondernemers in Leiden

Regioplan heeft in opdracht van de gemeente Leiden onderzoek gedaan naar startende ondernemers. Het onderzoek moest duidelijk maken in welke mate starters gebruikmaken van het ondersteuningsaanbod in de gemeente Leiden, hoe zij deze beoordelen en welke wensen zij hebben ten aanzien van de ondersteuning. Ten tweede moest het onderzoek inzicht bieden in (de ontwikkeling van) het aantal startende ondernemers en een aantal van hun (persoons)kenmerken. Ten derde diende via het onderzoek duidelijk te worden wat de overlevingskansen van Leidse starters zijn, en hoe deze zich verhouden tot die van starters in vergelijkbare gemeenten en in Nederland?

Evaluatie en toekomst Subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen

Regioplan evalueerde in 2012 de subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen en onderzocht welke consequenties de Participatiewet en de Wet Passend onderwijs zullen hebben op de werking van de regeling. Het doel van subsidieregeling is het halen van een MBO-diploma en het verwerven een baan voor jonggehandicapten die intensieve begeleiding nodig hebben. De belangrijkste uitvoerders van de regeling zijn REA College en Eega. In de subsidieregeling ontbraken scherpe toelatingscriteria voor scholingsinstellingen en een heldere doelgroepafbakening. Daarnaast zijn er grote verschillen tussen regio’s in het bereik onder jongeren. Het ministerie van SZW heeft in september 2013 op basis van deze evaluatie besloten de subsidieregeling aan te passen en voort te zetten, in ieder geval tot en met 2017.

Kaderstelling en controle WWB in Oostzaan en Wormerland: onderzoek naar het re-integratiebeleid

Regioplan onderzocht voor de rekenkamercommissies van Oostzaan en Wormerland de rol van de gemeenteraad in het re-integratiebeleid van de gemeenten. Beide gemeenten hebben een aantal taken op het gebied van de WWB uitbesteed aan de gemeente Zaanstad. Wormerland heeft beleid en uitvoering van re-integratie in eigen hand gehouden. Oostzaan heeft al deze taken uitbesteed. De gemeenteraden ontvangen geen informatie over beleid en resultaten en hebben hierop dus geen zicht. Zij hebben in de afgelopen jaren ook niet gevraagd om meer informatie over het beleid en de resultaten. De kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraden over het re-integratiebeleid is dus zeer beperkt geweest.

Vakkundig vervolg: vervolgmeting vakmanschap gemeentelijke re-integratie

Regioplan heeft in 2012 en 2014 in opdracht van het ministerie van SZW onderzoek gedaan naar de stand van zaken omtrent vakmanschap in de gemeentelijke re-integratiesector. De onderzoekers stellen vast dat gemeenten zich in een transitiefase bevinden waarin wordt gewerkt aan het ontwikkelen en vergroten van de professionaliteit van de organisatie en van de klantmanager. Gemeenten hebben de afgelopen jaren duidelijke stappen gezet op de weg naar verdere professionalisering, met name in het bewustwordingsproces en het draagvlak voor vakmanschap. De volgende stap moet zijn de vertaling hiervan naar de uitvoering van het werk.

Undeclared work policies in Europe (ENG)

The main objective of this project was to conduct a systematic overview of policies, instruments and measures in the field of legitimating Undeclared Work (UDW) (e.g. simplified declarations), commitment (e.g. service vouchers), and prevention-regularisation (e.g. mass regularisations) of undeclared work in EU countries. The study delivers:
1. a structured overview of recent policies;
2. an in-depth description of all documented measures in the field of legitimating UDW, commitment and prevention-regularisation;
3. an assessment of the measures mentioned under 2. above, including one or more summary tables indicating the order of magnitude of official jobs achieved through the measures.
The study commissioned by the European Commission (DG Employment Directorate) is not public and will be part of the report ‘Employment and Social Developments in Europe, 2013’.

Gevolgen van de Participatiewet voor burgers

Regioplan onderzocht voor Ieder(in) de mogelijke gevolgen van de Participatiewet voor verschillende groepen burgers. Door de Participatiewet krijgen gemeenten de beschikking over één re-integratiebudget waaruit zij een brede en gevarieerde klantgroep moeten bedienen. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten aan bepaalde klantgroepen veel geld verdienen als zij hen aan het werk helpen. Terwijl andere klantgroepen die aan het werk gaan, juist langdurig hoge kosten met zich meebrengen voor gemeenten. Het is aan gemeenteraden om tegenwicht te bieden aan deze financiële prikkels en ervoor te zorgen dat alle klantgroepen voldoende aandacht van gemeenten krijgen.

Detachering: ondersteuning SZW bij verwerking aanvullende uitkeringen WWB

Regioplan ondersteunde het ministerie van SZW in 2013 voor de derde maal bij het verwerken van de aanvragen van de incidenteel aanvullende uitkering (IAU) en de meerjarige aanvullende uitkering (MAU) op het inkomensdeel van de WWB.

Gemeenten krijgen van het rijk jaarlijks een budget om de WWB-uitkeringen mee te betalen. De hoogte van het budget wordt met behulp van een verdeelmodel op basis van objectieve en/of historische criteria bepaald. Als de rijksbijdrage niet voldoende is om de totale uitkeringslasten te dekken, of als er in de toekomst tekorten worden voorzien, kunnen gemeenten een aanvullende uitkering aanvragen.

De incidentele uitkering (IAU) is bedoeld voor incidentele tekorten van meer dan tien procent. Regioplan ondersteunde het ministerie bij de beoordeling van beleid, uitvoering en sturing in het tekortjaar 2012. De meerjarige uitkering heeft betrekking op tekorten die worden voorzien voor de periode 2013-2015. Gemeenten dienen in een verbeterplan aan te geven op welke manier ze het tekort in deze periode zoveel mogelijk beperken. In het kader van de MAU leverde Regioplan een bijdrage aan de beoordeling van de verbeterplannen.

Dit project heeft niet geresulteerd in een openbare publicatie.

Evaluatie pilot Kennisindustrie

Bedrijven die aan de pilot Kennisindustrie deelnemen, worden volledig vrijgesteld van de plicht een tewerkstellingsvergunning (twv) aan te vragen voor buitenlandse werknemers die in de dienst zijn van een buitenlandse afnemer. De focus ligt op werknemers die voor bepaalde tijd naar Nederland worden gehaald voor kennisoverdracht en/of inspectiewerkzaamheden. Deelnemers zijn positief over de pilot, omdat deze bijdraagt aan administratieve lastenverlichting en een snellere doorlooptijd, en omdat de pilot goed uitvoerbaar is. De pilot Kennisindustrie liep van juli 2013 tot juli 2015. We hebben de evaluatie uitgevoerd in opdracht van het ministerie van SZW.

Meer informatie?
Neem contact op met Jeanine.

 

Delftse re-integratie gereed? Nulmeting, benchmark en stresstest voor de Participatiewet.

Regioplan heeft voor de Delftse Rekenkamer een onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van het re-integratiebeleid. Een onderdeel van het onderzoek was een stresstest voor de Participatiewet. Regioplan heeft op basis van de wetteksten van de Participatiewet en de Quotumwet een aantal eisen opgesteld waaraan beleid en organisatie moeten voldoen op het moment dat de Participatiewet ingaat, 1 januari 2015. De hoofdconclusie van de stresstest is dat de gemeente Delft zich goed voorbereid op de Participatiewet. De druk op de effectiviteit van het Werkbedrijf is daarbij wel een belangrijk risico. Sterke kanten in de voorbereidingen van Delft zijn de inbedding in samenhangend beleid voor het sociale domein en de gezamenlijke voorbereiding met de regiogemeenten.

Regioplan heeft ook een handreiking geschreven voor de Delftse gemeenteraad. Daarmee kan de gemeenteraad in 2014 de voorbereidingen van de gemeente Delft op de Participatiewet volgen.

Gemeente en roc: partners in participatie. Handreiking.

In 2007 wordt met de Wet Inburgering marktwerking op het terrein van inburgering geïntroduceerd; de gedwongen winkelnering voor gemeenten bij roc’s wordt afgeschaft. Vanaf 2009 worden gemeenten geacht een integraal participatiebeleid te voeren waarin re-integratie, inburgering en educatie met elkaar verbonden zijn. Dit was voor de MBO Raad en de VNG aanleiding om Regioplan te vragen een handreiking te schrijven voor gemeenten en roc’s over de wijze waarop zij hun nieuwe samenwerkingsrelaties kunnen vormgeven.