Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Assessment instrument maakt onderbouwd maatwerk mogelijk
Steeds meer gemeenten hanteren in hun beleidsplannen als doelstelling van schulddienstverlening ‘iedereen het maximaal haalbare’ in plaats van ‘iedereen schuldenvrij’. Dit vraagt dat het ‘maximaal haalbare’ tijdens de intake wordt vastgesteld. Gedrag, motivatie en vaardigheden zijn daarbij cruciaal. Daarom is inzicht in die aspecten noodzakelijk. Om dat inzicht op een gestructureerde manier tot stand te brengen is het methodisch screeningsinstrument schulddienstverlening (Mesis©) geconstrueerd. In dit artikel worden in kort bestek inhoud, functie, doel en werkwijze van Mesis© uiteengezet.
Tackling undeclared work in Croatia and four candidate countries
This study found that there is large variation in the level of undeclared work in these countries. In Iceland the size of the undeclared economy is below the EU27 average, for example, while in the other countries it is above that average. These countries also varied in terms of how coordinated or fragmented the organisational approach to tackling undeclared work was and with regard to the involvement of social partners in tackling undeclared work – although there was some level of tripartite social dialogue on the topic in all five countries.
The results of our study can be found on the website of Eurofound.
Tackling undeclared work in Europe
Europe is winning the war on undeclared work.
A wide range of policy approaches and measures introduced in all EU Member States over the past five years have had a significant impact on preventing businesses and people from engaging in undeclared work, new research from Eurofound has found. It recorded an incremental decline in the size of the undeclared economy from the equivalent of 22.3% of GDP in 2003 to 18.4% by 2012, although there were large differences between countries.
The results of our study can be found on the website of Eurofound.
Banen in de laagste loonschalen
Quick scan naar de voor- en nadelen van het in dienst nemen van werknemers in de laagste loonschalen voor de gemeente Haarlemmermeer. Tevens is een aantal alternatieve manieren verkend om mensen met een slechte arbeidsmarktpositie toch via gemeentelijk beleid aan de slag te krijgen. Het college van B&W heeft de aanbevelingen overgenomen.
Cumulatie van voorzieningen in de gemeente Leeuwarden
De gemeente Leeuwarden bereidt zich voor op de transities (jeugdzorg, participatiewet en overheveling AWBZ-WMO). Een belangrijk onderdeel van deze voorbereiding is het verkrijgen van inzicht in de mate en aard van de stapeling van de huidige voorzieningen op het brede domein van werk en inkomen, jeugdzorg en AWBZ/WMO en de huishoudens bij wie deze stapeling plaatsvindt.
Daarom heeft de gemeente Leeuwarden Regioplan en Partoer gevraagd deze overlap in kaart te brengen.
Het rapport is (nog) niet openbaar.
Zelf werken aan werk: Een andere kijk op de inclusieve arbeidsmarkt
In het hoofdstuk wordt nagegaan in hoeverre het zelfstandig ondernemerschap zonder personeel (zzp) past binnen het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt, waarin ook kwetsbare groepen duurzaam participeren. Dit stellen we vast op basis van inzichten uit de literatuur en statistische analyses.
Het hoofdstuk maakt deel uit van het boek: En toen waren er zzp’ers. Verschillende auteurs bundelen hun meest recente inzichten en onderzoeksbevindingen. Centrale vragen hierbij zijn: hoe kunnen we de groei van het aantal zzp’ers eigenlijk verklaren? Hoeveel zzp’ers zijn er in de toekomst? Welke zzp’ers lopen het grootste risico op armoede? En is ons huidige stelsel nog wel voldoende toegesneden op de nieuwe groep zelfstandigen?
Het boek kan besteld worden via de website van Uitgeverij Boom Lemma of in de boekhandel.
Evaluatie project social return kleine ondernemers
Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) en Start Foundation zijn eind 2012 van start gegaan met het project ‘Social return kleine ondernemers’. Met het project wordt beoogd om honderd werkzoekende WWB’ers aan het werk te krijgen via een stage- of werkervaringsplaats bij een kleine ondernemer die in het verleden een IMK-cliënt was. In totaal namen vijf Nederlandse gemeenten, verspreid over het land, deel aan het project. Het project is in 2014 afgerond. Regioplan heeft het proces gevolgd en de eindevaluatie uitgevoerd. Het evaluatierapport is niet openbaar.
Re-integratiebeleid gemeente Goes
De gemeente Goes heeft in de periode 2010-2012 vooruitgang geboekt wat betreft de effectiviteit van het re-integratiebeleid. Dit blijkt uit een onderzoek van Regioplan in opdracht van de rekenkamercommissie van Goes. In 2012 presteert Goes duidelijk beter dan vergelijkbare gemeenten wat betreft ontwikkeling van het aantal bijstandsklanten en het voorkomen van instroom in de bijstand. Wat betreft uitstroombevordering presteert Goes de hele periode (iets) beter dan vergelijkbare gemeenten.
Opvallend is de hoge kwaliteit van de jaarlijkse beleidsplannen en -verslagen die een goed beeld geven van beleid, financiën en resultaten. Hiermee wordt de gemeenteraad ook goed geïnformeerd. De gemeenteraad kan aan invloed winnen door meer eensgezind, proactief en op hoofdlijnen op te treden.
Afhakers bij de poort van de bijstand, gemeente Eindhoven
De gemeente Eindhoven is sinds medio 2011 bezig de toegang van Eindhovenaren tot een WWB-uitkering meer gestructureerd en methodisch in te richten. Het doel hiervan is alleen nog die Eindhovenaren een WWB-uitkering toe te kennen die deze echt nodig hebben en er recht op hebben. We concluderen dat de preventie van de gemeente Eindhoven in het eerste kwartaal van 2012 succesvol is geweest, maar merken hier wel bij op dat dit succes niet alleen moet worden bezien vanuit het oogpunt van de preventiequote maar ook vanuit het oogpunt van wat er verder met de afhakers gebeurt. Via dit onderzoek hebben we voor nagenoeg de hele groep afhakers dit inzicht weten te verschaffen en bieden we voor degenen bij wie dat niet is gelukt aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Arbeidsparticipatie arbeidsgehandicapten
Regioplan heeft het project ‘Arbeidsparticipatie’ van het programma ‘Verduidelijken en versterken van de stem van de cliënt’ ondersteund, dat werd uitgevoerd door de CG-Raad, Platform VG, Landelijk Platform GGz en de NPCF. Regioplan heeft expertise ingebracht over werken met een arbeidsbeperking, het werkgeversperspectief en de Participatiewet.