Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Scan cliëntenparticipatie UWV
Regioplan onderzocht samen met het WKA de kwaliteit van de cliëntenparticipatie binnen het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Voor de meting hebben we gebruikgemaakt van de ‘scan cliëntenparticipatie’. Dit is het standaardinstrument van de Landelijke Cliëntenraad (LCR) om binnen de sociale zekerheid de kwaliteit van cliëntparticipatie te meten. Het unieke van het instrument is dat zowel de rol van de cliëntenraad als die van de betrokken uitvoeringsinstelling geanalyseerd wordt aan de hand van een hiertoe eerder ontwikkelde set aan kwaliteitsnormen. Regioplan en WKA ontwikkelde de ‘scan’ in 2010 voor de LCR.
Detachering: Kiezen en delen: Nota sociaal maatschappelijk domein gemeente Ede
In het najaar van 2009 heeft Regioplan de gemeente Ede ondersteund bij het formuleren en schrijven van een brede visie op sociaal maatschappelijk domein. Het resultaat is de nota Kiezen en delen, waarin de gemeente de de uitgangspunten en speerpunten van het beleid op het sociale domein in samenhang met elkaar beschrijft. De nota is in het voorjaar van 2010 door de raad vastgesteld. Bij de bespreking van de nota in de raad werden complimenten gegeven voor de helderheid en leesbaarheid van de nota.
Regioplan heeft de totale opdracht uitgevoerd. De werkzaamheden bestonden uit het raadplegen van de verschillende beleidsafdelingen binnen het sociale domein over de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende periode in de gemeente en de consequenties daarvan voor het beleid en het schrijven van de nota.
Maatschappelijk rendement vrijwilligersprojecten schuldhulpverlening
De inzet van vrijwilligersprojecten bij schuldhulpverlening levert aanzienlijke baten op. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat door Regioplan en Social Force is uitgevoerd in opdracht van acht organisaties die met de zogenaamde ‘Ortega-gelden’ projecten hebben uitgevoerd op het gebied van de inzet van de vrijwilligers bij schuldhulpverlening. De besparing aan kosten voor de maatschappij is vaak driemaal zo hoog als de kosten besteed aan een vrijwilligersproject. Door de inzet van vrijwilligers neemt het rendement van de gemeentelijke schuldhulpverlening toe en ook voeren zij in sommige gevallen taken uit die anders door de gemeente uitgevoerd zouden moeten worden. Tevens kunnen zij bijdragen aan het voorkomen van crisissituaties zoals huisuitzettingen of afsluiting van energie en/of water.
Detachering: Prosesondersteuning IWI rapportage over Arbeidsbemiddeling
Regioplan heeft bij de voormalige Inspectie Werk en Inkomen (IWI) een seniormedewerker gedetacheerd om haar eigen onderzoeksteam te ondersteunen in rapportagefase van een lopend onderzoek.
Het betrof een onderzoek naar arbeidsbemiddeling die het toenmalige CWI werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, bood.
De procesondersteuning door Regioplan leverde IWI om twee redenen meerwaarde: de impasse in de rapportagefase werd doorbroken, en de eigen medewerkers konden leren van hoe in een commerciële omgeving de processen van analyse en rapportage worden opgepakt.
Detachering: Projectleider onderzoek activering fase 1 werkzoekenden
Regioplan heeft bij de voormalige Inspectie Werk en Inkomen (IWI) een seniormedewerker gedetacheerd voor de rol van projectleider. Het onderzoek had betrekking op de activering van werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt (fase-1-cliënten). Focuspunt daarbij was hoe samenwerking van ketenpartners de effectiviteit van deze activering beïnvloedt.
Onze projectleider heeft binnen IWI het projectteam geleid, de interne en externe afstemming verzorgd, alsook meegeschreven aan de nota van bevindingen en de feitelijke publieke rapportage over het onderzoek.
Meerwaarde voor IWI van een projectleider van buiten was dat de eigen medewerkers konden leren van hoe in een commerciële omgeving onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd.
Detachering: Preventie boven repressie
Regioplan heeft de Inspectie Werk en Inkomen (Inspectie Werk en Inkomen) een senior-onderzoeker geleverd voor haar onderzoek ‘Preventie boven repressie’. De onderzoeker was betrokken bij de dataverzameling, kwalitatieve data-analyse en rapportage. In dit onderzoek richtte Inspectie Werk en Inkomen zich op de preventieve handhaving bij verstrekking van uitkeringen in het brede domein van werk en inkomen: WW, WWB, WIA, ANW/AKW en AOW.
Tijdelijke middelen schuldhulpverlening 2009-2011: besteding, effecten en duurzaamheid
De economische crisis raakt de hele maatschappij. Om de gevolgen van de economische crisis op de ontwikkeling van de schuldenproblematiek op te vangen, heeft het toenmalige kabinet in 2009 een pakket aan maatregelen genomen. Het betreft een bedrag van 134 miljoen euro voor de periode 2009-2011. Deze middelen staan in het veld van de schuldhulpverlening ook wel bekend als ‘de extra middelen’, omdat zij boven op de reguliere gelden komen die door het ministerie via het gemeentefonds aan gemeenten worden verstrekt. Het eindrapport van de monitor extra middelen schuldhulpverlening is openbaar en vindt u hieronder. Het algemene beeld is dat de extra middelen effect hebben gehad.
Inzet van zelfstandigen in ziekenhuizen
In 2009 hebben sociale partners, verenigd in de Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen (StAZ), een onderzoek laten uitvoeren naar de inzet van zelfstandigen in de ziekenhuisbranche. Gelet op recente ontwikkelingen was er behoefte aan uitgebreider onderzoek en een actuele stand van zaken. De StAZ heeft daarom door Regioplan een vervolgonderzoek laten uitvoeren naar de omvang, de oorzaken en gevolgen van de inzet van zzp’ers, commercieel gedetacheerden en leden van een maatschap in zorginhoudelijke functies op mbo/hbo-niveau. Het onderzoek dient inzicht te bieden in de beweegredenen en doelen van mensen om in het uitoefenen van een zorgberoep binnen een ziekenhuis te kiezen voor een regulier dienstverband, commerciële detachering, zzp-schap, dan wel lidmaatschap van een maatschap. Het rapport is niet openbaar.
Werkgelegenheidsonderzoek Schiphol 2011
Sinds 1969 houdt Schiphol Group jaarlijks een enquête onder Schipholbedrijven om het aantal op de luchthaven werkzame personen te inventariseren. De resultaten van deze enquête geven inzicht in de aard en ontwikkeling van de werkgelegenheid op de luchthaven Schiphol, zodat trends en eventuele problemen op de arbeidsmarkt tijdig kunnen worden gesignaleerd. Voor Schiphol Group is deze enquête daarom van belang voor de ontwikkeling van beleid.
Sinds het begin van de jaren negentig voert Regioplan in opdracht van Schiphol Group jaarlijks het werkgelegenheidonderzoek uit op de luchthaven Schiphol. Ook in 2011 heeft Regioplan de werkgelegenheidsmeting uitgevoerd.
Het afgelopen jaar is voor het eerst sinds het begin van de economische crisis in 2008 de werkgelegenheid op Schiphol weer gestegen. Van oktober 2010 tot oktober 2011 nam het aantal werknemers op de luchthaven met 3,2 procent toe.
De afgelopen 20 jaar is gebleken is dat de werkgelegenheid van Schiphol zich vrijwel altijd sneller heeft ontwikkeld dan de werkgelegenheid binnen Nederland. Schiphol is dan ook een belangrijke banenmotor van de Nederlandse economie.
Klantprofielen in de schuldhulpverlening
Gemeenten worden geconfronteerd met toenemende vraag naar schuldhulpverlening. Deze vraag wordt bovendien steeds complexer. Tegelijkertijd hebben gemeenten voor deze dienstverlening steeds minder geld beschikbaar vanwege de lokale en landelijke bezuingigingen. De uitvoering moet dus efficiënter, effectiever en selectiever. Om dat mogelijk te maken zouden gemeenten gebruik kunnen maken van klantprofielen. Deze stellen ze in staat om hun dienstverlening gerichter in te zetten. in dit artikel wordt beargumenteerd hoe klantprofielen tot stand zijn gekomen en hoe daarmee gewerkt kan worden.