Een Wajonger in mijn bedrijf?!

In de nieuwe Wet Wajong staat het recht op arbeidsondersteuning centraal, en niet het recht op een uitkering centraal. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil de Tweede Kamer regelmatig informeren over de voortgang en effecten van dit nieuwe beleid. Een onderdeel van de informatievoorziening is een monitor Wajong die wordt uitgevoerd door UWV.

De monitor bestaat uit drie delen: analyses van gegevens uit de registraties van UWV, onderzoek onder Wajongers en onderzoek onder werkgevers. Deze rapportage is een verslag van het werkgeversonderzoek voor de tweede Wajongmonitor.

Regioplan ontwikkelde indicatoren waarmee de attitude ten opzichte van Wajongers, aannamebereidheid en bereidheid om Wajongers in dienst te houden kan worden gemeten.

Experimenteel onderzoek intensieve dienstverlening versus basisdienstverlening bij UWV

In dit rapport worden de resultaten gepresenteerd van een experiment waarmee intensieve dienstverlening en basisdienstverlening van UWV zijn vergeleken. Conclusie is dat bij intensieve dienstverlening de uitstroomkans (naar werk) significant hoger is dan bij basisdienstverlening. Het gevonden effect is klein: minimaal enkele procentpunten, maar mogelijk iets groter.

Dit is één van de eerste voorbeelden in Nederland waarin met behulp van experimenteel onderzoek de effectiviteit van re-integratie is vastgesteld. Het onderzoek is uitgevoerd door een consortium van Regioplan, SEOR en Epsilon Research. In dit onderzoek zijn negen experimenten gestart bij gemeenten en drie bij UWV.

Ontwikkeling onderzoekinstrumentarium: testmeting van de vragenlijst voor klanten bij de Dienst Werk en Inkomen Amsterdam

Regioplan heeft in samenwerking met Gilde Re-integratie een vragenlijst ontwikkeld om bij klanten/werkzoekenden de effectiviteit van re-integratie-interventies te meten. We geven daarmee een impuls aan de verdere ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied. Kernbegrippen in de vragenlijst zijn werkzoekgedrag, zelfvertrouwen, zelfregie, zelfkennis, gezondheidsbeleving en motivatie van de klant. Het instrument is zo opgebouwd dat we daarmee de ontwikkeling op het niveau van de klant kunnen meten. Het ontwikkelde onderzoeksinstrument is stevig onderbouwd met zowel wetenschappelijke kennis als praktijkkennis van klantmanagers. We hebben het instrument getest in de interventie de ‘Carrousel’ van de Dienst Werk & Inkomen (DWI) Amsterdam.

Overzicht werkgelegenheid luchthaven Schiphol 2010

Voor de 20e keer heeft Regioplan de jaarlijkse werkgelegenheidsmeting op Schiphol uitgevoerd. In 2009 was er sprake van een daling in de werkgelegenheid op de luchthaven als gevolg van afgenomen vervoersstromen door de economische recessie. In 2010 is er een herstel van de werkgelegenheidsontwikkeling waargenomen.

In totaal werkten er in 2010 59.808 personen op de luchthaven Schiphol. In 2010 daalde de werkgelegenheid nog maar met 0,3 procent, een sterke verbetering ten opzichte van jaar daarvoor (- 7,7%). Het herstel van de werkgelegenheidsontwikkeling op de luchthaven Schiphol is sterker dan het herstel op landelijk niveau, waar de werkgelegenheid in 2010 daalde met 0,6%. De groei van de werkgelegenheid is vooral te zien bij de overheidsinstellingen op de luchthaven. Daarnaast is er ook een herstel in het aantal vacatures op de luchthaven waargenomen en zijn bedrijven dit jaar positiever dan voorgaande jaren over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid op de luchthaven.

Gebleken is dat de werkgelegenheid van Schiphol zich vrijwel altijd sneller heeft ontwikkeld dan de werkgelegenheid binnen Nederland. Schiphol is dan ook een belangrijke banenmotor van de Nederlandse economie. Deze en eerdere werkgelegenheidsmetingen vindt u (ook) op de website van Schiphol Group.

Voor de onderkant van de arbeidsmarkt: een nieuw perspectief

Het kabinet doet met plannen voor de Wet Werken naar Vermogen ingrijpende voorstellen voor bezuinigingen op de participatiebudgetten en de sociale werkvoorziening. Deze plannen vragen om een nieuw perspectief op de arbeidsmarkt. Belangrijk daarbij is dat gemeenten hun nieuwe rol als regisseur invullen. Cruciaal daarbij is dat bij deze regierol ook hoort dat regelmatig van interventie wordt afgezien. Gemeenten moeten daar een rol en verantwoordelijkheid nemen waar anderen dat niet doen. Bovendien moeten gemeenten ervoor zorgen dat de juiste verbindingen tussen de nu veelal nog gescheiden domeinen van Werk & Inkomen, onderwijs en zorg tot stand komen om een zo effectief mogelijk systeem tot stand te brengen.

Effectiviteit van re-integratie: handreiking ‘Een stap voorwaarts’ deel 2

Deel 2 van de handreiking ‘Een stap voorwaarts: effectiviteit van re-integratie: een praktische handleiding om te meten of interventies doen wat ze moeten doen’.

Met dit project maken Regioplan en Gilde Re-integratie het meten van de effectiviteit van interventies mogelijk. We geven daarmee een kwaliteitsimpuls aan re-integratie. Kernbegrippen zijn werkzoekgedrag, zelfvertrouwen, zelfregie, zelfkennis, gezondheidsbeleving en motivatie van de cliënt. De handreiking is voor iedereen die te maken heeft met re-integratie en in het bijzonder voor mensen die moeten bepalen of interventies doen wat ze moeten doen. De handreiking biedt hen een beter begrip van effectiviteit van interventies en hoe deze kan worden gemeten in de eigen organisatie.

Mesis©: Methodisch screeningsinstrument schulddienstverlening

Gemeenten kunnen vanaf nu hun schuldhulp gerichter en effectiever verlenen, dankzij het nieuwe methodisch screeningsinstrument Mesis©. Deze vragenlijst geeft een beeld van waar de schuldenaar staat, wat zijn mogelijkheden zijn en welke ondersteuning eventueel bij hem past. Mesis© ondersteunt schuldhulpverleners en managers bij een nieuwe manier van werken en sturen op schuldhulpverlening. Niet de technische juridische kenmerken maar de gedragscomponenten van de schuldenaar staan daarbij centraal.
Het instrument wordt ondergebracht bij een onafhankelijke, non‐profit “Stichting Beheer en ontwikkeling instrumenten ondersteuning vakmanschap sociaal domein”. Deze stichting maakt de invoering van een digitale versie mogelijk en zorgt ook voor de noodzakelijke verdere validatie, doorontwikkeling en onderhoud van het instrument. Gemeenten die besluiten van deze versie gebruik te maken, betalen daarvoor een kostendekkende vergoeding. De vragenlijst en rekenregels blijven ook vrij beschikbaar. Er is dan geen toezicht op de kwaliteit.
Inmiddels zijn een aantal gemeenten actief aan de slag met (de implementatie van) Mesis. Meer informatie kunt u vinden op www.mesis.nu.

Resultaatevaluatie StartBaan horecatraject

StartBaan is het interne Re-integratiebedrijf van de gemeente Den Haag. Het is speciaal ontwikkeld voor Haagse WWB-klanten met een middellange afstand tot de arbeidsmarkt en werkt volgens de methodiek van competentiegericht integreren.
Regioplan heeft, in opdracht van het Gilde Re-integratie, een resultaatevaluatie uitgevoerd van het StartBaan horecatraject. Hieruit bleek dat 43 procent van de klanten uitstroomt naar werk. In ongeveer de helft van de gevallen kon de uitkering worden beëindigd.

Deze resultaatevaluatie is de afsluiting van een ondersteuningstraject van StartBaan door het Gilde Re-integratie. In eerdere fasen van dit ondersteuningstraject is een methodiekbeschrijving opgesteld en een procesevaluatie uitgevoerd. Hieronder vindt u ook de integrale rapportage.

Schuldhulpverlening loont! Een onderzoek naar de kosten en baten van schuldhulpverlening

Door het uitvoeren van schuldhulpverlening, voorkomen gemeenten hoge kosten op andere terreinen. Elke euro die gemeenten besteden aan schuldhulpverlening, leidt tot gemiddeld twee euro aan kostenbesparing op andere plekken. Dit blijkt uit onderzoek dat Hogeschool Utrecht (HU) en Regioplan samen hebben uitgevoerd naar de kosten en baten van schuldhulpverlening. Het onderzoek gebeurde in opdracht van elf organisaties op dit vakgebied.

De grootste besparingen worden gerealiseerd door een kortere uitkeringsduur, met name bij de gemeentelijke sociale dienst. Door de inzet van schuldhulpverlening wordt hier per 100.000 inwoners circa 1,4 miljoen euro bespaard op WWB-uitkeringen en re-integratietrajecten. Een andere grote besparing is het voorkomen van huisuitzettingen van de schuldenaren, ongeveer 1,1 miljoen euro. Het gaat o.a. om kosten die woningcorporaties maken bij huisuitzettingen en kosten voor het organiseren van maatschappelijke opvang. Andere kostenbesparingen vinden plaats bij de verslavingszorg en de ggz.

Arbeidsdeskundigen in de markt. Een onderzoek naar arbeidsdeskundige expertise in de driehoek Mens-Werk-Inkomen

Arbeidsdeskundigen zijn heel goed in het maken van een afweging tussen iemands belastbaarheid en de belasting die het werken in een specifieke functie met zich meebrengt. Daarmee onderscheidt de arbeidsdeskundige zich van andere professionals op het veld van mens, werk en inkomen. Maar wat kunnen en moeten arbeidsdeskundigen doen om ook in de toekomst een onderscheidende rol te spelen op dit terrein en de concurrentie een stap voor te blijven? Op basis van een SWOT-analyse heeft Regioplan daarvoor vier kritische succesfactoren geformuleerd. Verdere professionalisering van de kernexpertise op het gebied van belastbaarheid-belasting is daarbij de basis voor verdere uitbreiding en ontwikkeling.