Re-integratie: Twee jaar later

De inzet van re-integratie-instrumenten staat vaak ter discussie. Het gaat er dan meestal over of deze inzet wel van toegevoegde waarde is en of er niet teveel geld aan re-integratie wordt besteed. In dit artikel bespreken we de uitkomsten van onderzoek naar personen die in de tweede helft van 2007 een re-integratietraject hebben gevolgd. Hebben deze personen twee jaar later werk? Wat bepaalt of iemand aan het werk komt? Wat bepaalt of iemand op zoek gaat naar werk? Op deze en andere vragen geven wij een antwoord.

Ondersteuning van ZZP’ers door gemeenten. Situatie begin 2010

De economische crisis maakt zzp’ers extra kwetsbaar. Regioplan heeft begin 2010 in opdracht van de RWI geïnventariseerd welke ondersteuning de grootste gemeenten in Nederland de zzp’ers bieden. Hoewel het beeld per gemeente wel verschilt, bleek dat de crisis heeft geleid tot een toenemende vraag naar ondersteuning. De meeste gemeenten hebben de beleidsvrijheid die wet- en regelgeving hen biedt dan ook benut om zelfstandigen waar mogelijk te ondersteunen. Daarbij doen zich ook een aantal knelpunten voor.

Het onderzoeksrapport ‘Ondersteuning van Zzp’ers door gemeenten’ kunt u hier downloaden.

Verzuimkosten werkgevers ten gevolge van huiselijk geweld

Uit landelijk onderzoek onder slachtoffers van huiselijk geweld is gebleken dat van de werkende slachtoffers van huiselijk geweld ongeveer 25 procent één of meer keren niet naar zijn of haar werk kon ten gevolge van dit huiselijk geweld. Dit betekent dat een deel van het verzuim van werknemers verband houdt met huiselijk geweld en dus tot directe kosten leidt bij werkgevers. De kosten zijn geschat met behulp van de gegevens uit het slachtofferonderzoek en de CBS-Loonkostenstatistiek. Jaarlijks verzuimt de werkzame beroepsbevolking naar schatting tussen de 412.000 en 1 miljoen dagen ten gevolge van huiselijk geweld. Jongeren, laagopgeleiden en allochtonen verzuimen relatief vaker. De directe kosten voor werkgevers van verzuim ten gevolge van huiselijk geweld bedragen tussen de 74 en 192 miljoen euro per jaar.

The fit between education and the labour market in 4 European twin towns

In preparation of a conference on ‘the Fit between education and the labour market in 4 twin towns’, the municipality of Amstelveen requested Regioplan to perform several supporting activities. This included:

  • collecting current information on education and the labour market from the twin towns;
  • analyzing the data on the differences and similarities;
  • setting up and analyzing the data of a survey before and after the conference among the visitors.
  • The outcomes were presented at the conference on November 18th 2009.



    For more information (including video impression) please follow this link.

    Beslagleggen over de grens

    Praktisch en verkennend onderzoek naar mogelijkheden en onmogelijkheden om in het kader van bijstandsfraude beslag te leggen op in het buitenland aanwezig vermogen van (ex-)bijstandsgerechtigden.

    De beslagmogelijkheden zijn verkend voor de volgende buitenlanden: Aruba, België, Bosnië & Herzegovina, Duitsland, Frankrijk, Kroatië, Marokko, Nederlandse Antillen, Polen, Rusland, Servië, Suriname, Turkije en het Verenigd Koninkrijk.

    Regioplan heeft het onderzoek in samenwerking met Holland Van Gijzen Advocaten & Notarissen en Ernst & Young Belastingadviseurs uitgevoerd. Het
    Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF) van het UWV was de opdrachtgever.

    Deze publicatie is niet openbaar. Hieronder vindt u een artikel dat over dit onderzoek is verschenen.

    Borging in beweging: stand van zaken hoogwaardig handhaven WWB 2010

    Regioplan deed onderzoek naar de mate waarin begin 2010 het concept Programmatisch Handhaven is verankerd en geborgd in de gemeentelijke beleids- en uitvoeringspraktijk van de WWB. Het onderzoek was een vervolg op een nulmeting die in 2007 is uitgevoerd.

    Regioplan heeft in kaart gebracht wat gemeenten hebben gerealiseerd met de 36 miljoen euro die eenmalig is toegevoegd aan het gemeentefonds om de borging en verankering en te stimuleren, en in welke mate deze subsidie heeft dit bijgedragen aan de ambities van het bestuursakkoord tussen het ministerie van SZW en de VNG. Ook heeft deze 1-meting aanknopingspunten opgeleverd voor verbetering van de uitvoeringspraktijk van gemeenten en aanbevelingen voor het Handhavingsprogramma 2011-2014.

    Uit het onderzoek blijkt dat het Programmatisch Handhaven ten opzichte van 2007 verder is verankerd is in de gemeentelijke beleidscyclus. Voor de verdere ontwikkeling vragen twee aspecten om aandacht, te weten de positie van de uitvoerders ten aanzien van het Programmatisch Handhaven en de samenwerking in de keten van Werk en Inkomen.

    Gezondheidsbeleving en werkhervatting 35-minners

    Sinds invoering van de WIA hebben zieke werknemers die minder dan 35 procent arbeidsongeschikt verklaard worden geen recht meer op een arbeidsongeschiktheidsduitkering. Van deze werknemers wordt verwacht dat zij zelf in hun inkomen kunnen voorzien. Een relatief grote groep slaagt er echter niet in het werk te hervatten. Regioplan onderzocht in hoeverre de door UWV vastgestelde beperking en / of de gezondheidsbeleving van deze werknemers van invloed is op de kans op werkhervatting. Gezondheidsbeleving blijkt belangrijker te zijn voor de kans op werkhervatting dan de door UWV vastgestelde beperkingen. Gezondheidsbeleving alleen kan echter niet verklaren waarom de ene 35minners het werk wel en de andere het werk niet hervat. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat met name de werknemers met een zwakke uitgangspositie er niet in slagen het werk te hervatten.

    Evaluatie stimuleringsregeling intensivering opsporing en controle

    De TSIOC-Abw was van kracht van 3 mei 2003 tot en met 2010 en bevatte drie tijdelijke subsidieregelingen voor gemeenten. Om te beslissen over een voortzetting van de regeling na 2010 heeft het ministerie van SZW Regioplan de opdracht gegeven om de TSIOC te evalueren. De kernvraag hierbij is of er nog noodzaak bestaat om gemeenten financieel of facilitair te ondersteunen bij de uitvoering van het gemeentelijk handhavingsbeleid bij de uitvoering van de bijstandswetten.

    Het rapport heeft mede geleid tot de beslissing om de regeling niet na 2010 te verlengen. De regeling past niet in de systematiek van de WWB, omdat de regeling de financiële prikkel wegneemt om zelf prioriteiten ten aanzien van de apparaatskosten te stellen.

    Opbrengsten van de TOA-aanpak

    Medio 2008 is vanuit het coalitieakkoord de Taskforce Technologie Onderwijs Arbeidsmarkt (TTOA) ingesteld. De TTOA heeft tot taak om met een gerichte aanpak het tekort aan technici en technologen aan te pakken. Sinds medio 2008 zijn in totaal zeven pilotregio’s in Nederland gestart met de TOA-aanpak.



    Ruim twee jaar na de start van de TTOA is in opdracht van de interdepartementale programmadirectie KenI, bestaande uit de ministeries van EZ, OCW en SZW, onderzocht wat de opbrengsten zijn van de TOA-aanpak.


    Het eindrapport is nu openbaar en vindt u hieronder.

    Best practices arbeidsveiligheid buitenlandse werknemers

    Uit de veiligheidsverbetertrajecten in het kader van het Programma Versterking Arbeidsveiligheid (VAV) is naar voren gekomen dat bedrijven vaak te maken hebben met diversiteit op de werkvloer wat voor veiligheidsproblemen kan zorgen. Tevens is recent gebleken dat het aantal dodelijke arbeidsongevallen bij niet-ingezetenen relatief hoog is.

    In dit onderzoek zijn in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tien best practices in het omgaan met verschillen in taal en cultuur geselecteerd die als voorbeeld kunnen dienen voor andere bedrijven. De best practices zijn grofweg in te delen in bedrijfsspecifieke en bedrijfsoverstijgende aanpakken.