Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Haalbaarheid Meppelpas
In opdracht van de gemeente Meppel heeft Regioplan de haalbaarheid onderzocht van de zogenoemde Meppelpas, een kortingpas voor alle inwoners van Meppel met als doel de participatie te bevorderen. Hoewel de Meppelers wel geïnteresseerd zijn in een kortingpas, constateren we dat het draagvlak onder bedrijven en instellingen op het moment van het onderzoek niet voldoende aanwezig is om de Meppelpas te introduceren. Eén van de aanbevelingen is om als gemeente te onderzoeken of de bestaande initiatieven (je kan bijvoorbeeld met je bibliotheekpas korting krijgen voor de film) kunnen worden versterkt of uitgebreid. Meer beleidsopties zijn te lezen in het rapport.
Impact Assessment on Economic Migration: Intra-corporate transferees and Remunerated Trainees
An Impact assessment is a set of logical steps which structure the preparation of policy proposals. It involves building on and developing the practices that already accompany the process of policy development by deepening the analysis and formalising the results in an autonomous report. Key analytical steps in impact assessment are:
- Identify the problem.
- Define the objectives.
- Develop main policy options.
- Analyse their impacts.
- Compare the options.
- Outline policy monitoring and evaluation.
Stakeholder consultation and collection of expertise run throughout the process.
Regioplan carried out an impact assessment for the Directorate-General Justice Freedom and Security (DG JLS). The impact assessment was done in view of the preparation of a directive on the conditions for admission of Intra-corporate transferees (ICT) and of remunerated trainees (RT).
This impact assessment increases transparency and also allow stakeholders, mainly the Member States/Council and the European Parliament, to make an informed judgement and identify the trade-offs when negotiating the Commission proposals.
Not published yet
Scholing via UWV: Een onderzoek naar de mate waarin scholingstrajecten tot werk leiden
Eind 2007 heeft Regioplan in opdracht van UWV door middel van een telefonische enquête onderzocht welk percentage cliënten dat via UWV scholing had gevolgd, aan het werk was. Hier kwam uit dat ongeveer de helft van de cliënten die de opleiding hebben afgerond, een baan heeft gevonden. In 2009 heeft Regioplan opnieuw de relatie tussen scholing en werk onderzocht, ditmaal met behulp van bestandsanalyses. Hieruit blijkt dat de helft van de cliënten die al ten minste één jaar of langer geleden de opleiding hebben afgerond, in het eerste jaar na afronding van deze opleiding ten minste drie maanden gewerkt heeft. Van deze groep werkenden heeft tachtig procent zelfs zes maanden of meer gewerkt in deze periode.
Evaluatie van de dienstverlening aan een sectorfonds
Regioplan heeft de dienstverlening aan een sectorfonds uitgebreid geëvalueerd. Aan de hand van een meetlat heeft Regioplan geïnventariseerd hoe het gesteld was met de kwaliteit van de dienstverlening van de uitvoerende organisatie, de aansturing door het sectorfonds van de uitvoerende organisatie en de samenwerking tussen de twee partijen. De meetlat voor deze evaluatie is speciaal ontwikkeld en aangepast op de diensten die de uitvoerende organisatie levert aan het sectorfonds. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie heeft Regioplan het sectorfonds geadviseerd over mogelijke verbetering van de dienstverlening. Tevens is er voor het sectorfonds een marktverkenning gedaan naar mogelijke andere uitvoeringsorganisaties.
Realisatie actieplan glazenwassersbranche
In 2009 en 2010 werkten wij aan de realisatie van een actieplan voor de aanpak van misstanden binnen de particuliere glazenwassersbranche.
De opdracht volgde op een eerder onderzoek, in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Ambachten, naar de werking van de markt van glazenwassen.
Van dit onderzoek is geen publicatie beschikbaar.
Marktanalyse kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels. Do’s & don’ts voor de branche en ondernemers
In opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het Vakcentrum, branche Kaas & Delicatessen, heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de branche van kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels. Het rapport biedt inzicht in de verschillende facetten van deze branche, waaronder het assortiment van kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels, de kenmerken van ondernemers en klanten, de bedrijfsprestaties en het onderscheidende vermogen van kaasspeciaalzaken en foodspecialiteiten-winkels ten opzichte van de supermarkt. Ook zijn de kansen en bedreigingen voor kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels in kaart gebracht.
Klantonderzoek persoonlijk contact in de bezwaarprocedure
Eind 2005 is UWV gestart met een nieuwe aanpak bij het afhandelen van bezwaarschriften. Deze aanpak houdt in dat direct na het indienen van een bezwaarschrift telefonisch contact wordt opgenomen met de verzekerde om extra informatie te verschaffen. Het doel van dit gesprek is om zo snel mogelijk tot een bevredigende oplossing voor de klant te komen. Deze manier van werken werd eerst aangeduid met de Andere Aanpak, nu wordt de term Persoonlijke Benadering gehanteerd.
In 2005 en 2006 heeft UWV de implementatie van de Persoonlijke Benadering laten begeleiden door onderzoek. Om de toepassing van de Persoonlijke Benadering verder te kunnen verbeteren, is nu opnieuw onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek zijn zowel de WW-bezwaarzaken als de AG-bezwaarzaken betrokken. In aanvulling op de eerdere onderzoeken zijn nu ook de ervaringen van cliënten met hoorzittingen en met de uiteindelijk ontvangen Beslissing op Bezwaar (BOB) in het onderzoek betrokken, in verband met de vraag welke rol persoonlijk contact daarbij een rol speelt of zou kunnen spelen.
De resultaten van dit onderzoek zijn niet openbaar.
Tevredenheidsonderzoek Blik op Werk 2007/2008
Toenemende keuzevrijheid en keuzemogelijkheden op de markt van interventie, re-integratie en arbodienstverlening vereisen een helder inzicht in aanbod, werking en kwaliteit van diensten. Stichting Blik op Werk is opgericht om vragers op deze markten te helpen bij het maken van een verantwoorde keuze.
Eén van de instrumenten om de markt transparanter te maken is het tevredenheidsonderzoek. De kern van het onderzoek is dat niet alleen op marktniveau, maar ook op bedrijfsniveau tevredenheidscijfers van cliënten en opdrachtgevers openbaar worden gemaakt. Dit gebeurt via de website van Blik op Werk, de Keuzegids. De resultaten van het tevredenheidsonderzoek onder cliënten/werknemers, opdrachtgevers en werkgevers gelden ook als indicator voor het Blik op Werk Keurmerk, dat in 2008 voor het eerst zal worden verstrekt.
Regioplan voert het tevredenheidsonderzoek sinds 2004 uit. Ten opzichte van voorgaande jaren is in dit onderzoek gekozen voor een indeling van de markt naar type dienstverlening, in vier zogenoemde clusters. Per cluster zijn de contracten die hetzelfde doel en dezelfde uitgangssituatie van de werknemer/cliënt hanteren bij elkaar gebracht.
De resultaten van het meest recente onderzoek kunt u vinden op de website van Blik op Werk (www.blikopwerk.nl).
Tevredenheid gemeten
Re-integratie en sociale activering zijn veel besproken onderwerpen. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de tevredenheid over dienstverleners zoals re-integratiebedrijven, interventiebedrijven, arbodiensten en trainings- en opleidingsinstituten.
De Stichting Blik op Werk heeft in 2007-2008 voor het vierde achtereenvolgende jaar een tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door Regioplan Beleidsonderzoek onder klanten en opdrachtgevers van dienstverleners. De tevredenheid over de dienstverlening is ten opzichte van voorgaande jaren duidelijk toegenomen.
Marktanalyse 2007
De Stichting Blik op Werk heeft in 2007-2008 voor het vierde achtereenvolgende jaar een tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door Regioplan Beleidsonderzoek onder klanten en opdrachtgevers van dienstverleners zoals re-integratiebedrijven, interventiebedrijven, arbodiensten en trainings- en opleidingsinstituten. Naar aanleiding van dit onderzoek is deze marktanalyse uitgevoerd.
De tevredenheid over de dienstverlening is ten opzichte van voorgaande jaren duidelijk toegenomen. In eerdere jaren werd naast de marktanalyse ook een afzonderlijke benchmarkrapportage opgesteld. Deze afzonderlijke rapportage is komen te vervallen en de benchmarkgegevens zijn volledig geïntegreerd in de rapportage over de marktanalyse.