Kernwoord: Re-integratie
Een speerpunt in het socialezekerheidsbeleid is volumereductie door re-integratie. In de WWB, de WW, de WIA en in toenemende mate in de Wajong neemt re-integratie een centrale rol in. Regioplan voert al jaren veel onderzoek uit over re-integratie. We bekijken hoe effectief de re-integratie is en wat de organisatorische aspecten van re-integratie zijn. Ook de mening van de klant over de re-integratie is regelmatig onderwerp van onderzoek.
Evaluatie re-integratiebeleid Schiedam en Vlaardingen
In opdracht van de rekenkamercommissie Schiedam-Vlaardingen heeft Regioplan het re-integratiebeleid in beide gemeenten onderzocht. Zowel Vlaardingen als Schiedam zijn er in periode 2007-2009 in geslaagd het bijstandsvolume te beperken. Uit het onderzoek komt naar voren dat er nog verbeteringen mogelijk zijn, met name waar het gaat om de aansturing van re-integratiepartners en evaluatie van de doelstellingen. De aanbevelingen die de rekenkamercommissie naar aanleiding van de onderzoeken heeft gedaan, zijn door beide colleges positief ontvangen.
Bezuinigen op de re-integratie
Het kabinet Rutte I gaat forse financiële ingrepen doen in de sociale zekerheid. Onder het motto “meer effectiviteit met minder geld” en door een aantal regelingen te verknopen en te versoberen wordt het financiële beslag op de rijksmiddelen sterk terug gedrongen.
Er is lange tijd veel onduidelijkheid geweest over de vraag hoe dat ‘plaatje’ er precies uit ziet. In dit artikel voor het tijdschrift ‘Aan de slag’ zet Roeland van Geuns de feiten op een rij. Daarnaast presenteert hij een aantal gedachten omtrent de afwegingen waar deze bezuinigingen vooral de gemeenten voor plaatsen.
Amsterdam durft te kiezen
Alle gemeenten worden geconfronteerd met enorme bezuinigingen op het re-integratiebudget. Ook Amsterdam zal de dienstverlening aan haar ruim 40.000 klanten substantieel terug moeten brengen. In het interview dat Roeland van Geuns had met Christien Bronda (directeur uitvoering Dienst Werk & Inkomen van de gemeente Amsterdam) wordt duidelijk dat dit leidt tot keuzes ten aanzien van de inzet van de middelen. De basis voor de keuzes wordt gevormd door de analyse van wat een klant kan en hoe gemotiveerd deze klant is om weer aan de slag te gaan. Er wordt vooral ingezet op klanten die graag willen werken, maar die daarvoor ondersteuning nodig hebben. Niet-willers worden vooral met het sanctie- en handhavingsinstrumentarium tegemoet getreden.
Meer werkplekken bij werkgevers
Regioplan heeft de pilot ‘Meer werkplekken bij werkgevers’ drie jaar lang gevolgd en geëvalueerd. Het hoofddoel van deze pilot was het ontwikkelen en uitproberen van aanpakken die gericht zijn op het creëren van meer werkplekken bij werkgevers voor werknemers met een arbeidsbeperking. De pilot focust op de vraag hoe werkgevers verleid, gestimuleerd en ondersteund kunnen worden om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen en te houden. In mei 2013 verscheen het eindrapport en de literatuurstudie. Met het oog op de komst van de participatiewet en de qutoumregeling/baangarantie heel actueel.
Regionale zorgpilots: evaluatie van zeven pilots gericht op de inschakeling van lageropgeleiden in de zorg
Ten einde knelpunten in de personeelsvoorziening in de zorg op te lossen en tegelijkertijd de arbeidsparticipatie van lager opgeleidein te verhogen, heeft het ministerie van VWS samen met OCW en SZW zeven pilots gefinancierd gericht op de instroom van lager opgeleiden in de zorg.
Regioplan heeft deze projecten gedurende twee jaar begeleid en gemonitord. In het rapport worden de opzet, opbrengsten, knelpunten en succesfactoren van de zeven pilots beschreven.
Monitor Loonkostensubsidie UWV Meting najaar 2010
Met de wet stimulering arbeidsparticipatie (STAP) heeft UWV de bevoegdheid gekregen nieuwe re-integratie instrumenten in te zetten voor daartoe geïndiceerde klanten. Een van die instrumenten is de loonkostensubsidie (LKS). LKS wordt ingezet bij de re-integratie van klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Werkgevers krijgen een subsidiebedrag indien zij een geïndiceerde cliënt in dienst nemen.
In opdracht van UWV deed Regioplan onderzoek naar de meerwaarde van het instrument loonkostensubsidie. In het onderzoek stonden de volgende vragen centraal:
1. Voor welke klanten leidt het gebruik van LKS tot het vinden van werk, en welke klanten stromen vervolgens na een jaar LKS door naar een duurzame baan zonder subsidie?
2. Welke rol speelt het instrument LKS bij de aanname door werkgevers van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt?
Het onderzoek bestaat uit twee metingen onder werkgevers, werknemers en re-integratiebedrijven. In een afzonderlijk onderzoek is het keuzeproces van werkgevers bij het vervullen van vacatures is kaart gebracht. Hierbij is gebruik gemaakt van conjunctanalyse (ook bekend als vignettenmethode).
Hieronder vindt u de rapportage van de tweede meting van de monitor Loonkostensubsidie. De rapportage over het keuzeproces van werkgevers vindt u hier.
Monitor Loonkostensubsidie UWV
Met de wet stimulering arbeidsparticipatie (STAP) heeft UWV de bevoegdheid gekregen nieuwe re-integratie instrumenten in te zetten voor daartoe geïndiceerde klanten. Een van die instrumenten is de loonkostensubsidie (LKS). LKS wordt ingezet bij de re-integratie van klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Werkgevers krijgen een subsidiebedrag indien zij een geïndiceerde cliënt in dienst nemen.
In opdracht van UWV deed Regioplan onderzoek naar de meerwaarde van het instrument loonkostensubsidie. In het onderzoek stonden de volgende vragen centraal:
1. Voor welke klanten leidt het gebruik van LKS tot het vinden van werk, en welke klanten stromen vervolgens na een jaar LKS door naar een duurzame baan zonder subsidie?
2. Welke rol speelt het instrument LKS bij de aanname door werkgevers van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt?
Het onderzoek bestaat uit twee metingen onder werkgevers, werknemers en re-integratiebedrijven. In een afzonderlijk onderzoek is het keuzeproces van werkgevers bij het vervullen van vacatures is kaart gebracht. Hierbij is gebruik gemaakt van conjunctanalyse (ook bekend als vignettenmethode).
Hieronder vindt u de rapportage van de eerste meting van de monitor Loonkostensubsidie. De rapportage over het keuzeproces van werkgevers vindt u hier.
Werken naar vermogen: verantwoordelijkheid van de samenleving
De onderkant van de arbeidsmarkt staat volop in de schijnwerpers. Allereerst omdat er steeds meer evidentie is voor het feit dat non-participatie aanzienlijk hogere kosten met zich mee brengt dan participatie. Maar ook omdat de uitsluiting van mensen met beperkingen uit de arbeidsmarkt niet meer toelaatbaar wordt gevonden. Een derde reden is de noodzaak voor groeiende arbeidsparticipatie van iedereen, een noodzaak die ontstaan is door de vergrijzing en ontgroening. Vandaar dan ook dat in recente beleidsdiscussies en in het regeerakkoord wordt aangegeven dat meer inspanningen nodig zijn om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt toe te leiden naar de arbeidsmarkt.
Er kan veel meer dan je denkt… Werkgeversperspectief op het inschakelen van mensen met beperkingen
Vanuit het perspectief van werkgevers zijn er een aantal aanknopingspunten voor het vergroten van mogelijkheden voor het inschakelen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Deze aanknopingspunten hebben we vertaald in acht aanbevelingen met betrekking tot het overheidsbeleid, het wegnemen van koudwatervrees bij werkgevers en het wegnemen van knelpunten in de werving en selectie. We pleiten ervoor om een aantal aanbevelingen op korte termijn op te pakken, ongeacht de stand van de conjunctuur.
Dit paper is gebaseerd op twee onderzoeken die in 2008 en 2009 door Regioplan zijn uitgevoerd. Het gaat daarbij enerzijds om het onderzoeksproject ‘Nieuwe Wegen en Werken’ en anderzijds om het onderzoek ‘Ervaringen van werkgevers met Wajongers’
Monitor loonkostensubsidie UWV, meting voorjaar 2010 onder werkgevers
Regioplan heeft in opdracht van UWV onderzoek gedaan naar de rol van loonkostensubsidie bij de aanname van personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het betreft een onderzoek onder werkgevers. Hoeveel aantrekkelijker wordt een kandidaat door de inzet van loonkostensubsidie? Verschilt het effect van de subsidie tussen uitkeringsgroepen? Kan de subsidie compenseren voor onvolkomenheden zoals het niet voldoen aan opleidings- en/of ervaringseisen of het niet fulltime beschikbaar zijn? Welke rol speelt de leeftijd in het keuzeproces?
Gebruikmakend van conjunctanalyse, ook bekend als de vignettenmethode, wordt antwoord op deze en andere vragen gegeven. Conjunctanalyse maakt het mogelijk het keuzeproces te simuleren dat een werkgever doorloopt bij de keuze tussen kandidaten voor het vervullen van vacatures.