Terug

Evaluatie van het DigiPlein (uitelkaarmetkinderen.nl)

Afgerond project

Einddatum: 31 januari 2025

Publicatienummer: 24045

In april 2023 ging de website uitelkaarmetkinderen.nl (het DigiPlein) online. Het doel van het DigiPlein is om ouders en professionals te helpen een scheiding beter te laten verlopen, zodat de kinderen er zo min mogelijk schade van ondervinden. In opdracht van het WODC, evalueerden we samen met Motivaction in hoeverre de website aan dit doel bijdraagt.

Achtergrond:

Het DigiPlein is een van de opbrengsten van het landelijke programma Scheiden Zonder Schade, dat moet bijdragen aan het beter laten verlopen van scheidingen en het terugdringen van het aantal complexe scheidingen. In het kader van dit programma is onder andere het DigiPlein ontwikkeld: een website waar ouders en professionals terecht kunnen voor betrouwbare informatie over de diverse thema’s die bij een scheiding komen kijken. Daartoe behoren thema’s als financiën, juridische vraagstukken en emotionele ondersteuning van ouders en kinderen. Een toegankelijk compleet informatieaanbod moet voorkomen dat ouders tijdens een scheiding overweldigd raken door een overvloed aan versnipperde informatie en dat professionals langs elkaar heen werken.

Het onderzoek

Tijdens het onderzoek hebben we allereerst de beleidstheorie van het DigiPlein in kaart gebracht: het verhaal van beleidsmakers over de beoogde wijze waarop de website hoort te werken. Daarbij hebben we ook gekeken naar de mate waarin deze beleidstheorie aansluit op wetenschappelijke inzichten over effectieve scheidingsvoorlichting. Dit deel van het onderzoek laat zien dat het DigiPlein over het algemeen goed aansluit op deze inzichten, met name vanwege het evenwichtige en brede informatieaanbod voor ouders. Kanttekeningen zijn dat de website minder goed aansluit op wetenschappelijke inzichten over waar professionals mee geholpen zijn, bijvoorbeeld praktische handvatten over stress-sensitieve communicatie.

De werking van het DigiPlein in de praktijk hebben we onderzocht door interviews en enquêtes af te nemen onder ouders en professionals. Het beeld dat hieruit naar voren kwam, is dat het DigiPlein met name voor ouders van meerwaarde kan zijn. Het DigiPlein biedt namelijk informatie over veel van de vragen waar ouders tijdens een scheiding mee zitten, en voorziet daarmee in de duidelijke behoefte van ouders aan betrouwbare online informatie. Momenteel is het bereik van de website echter nog onvoldoende groot om deze potentie volledig te realiseren. Bovendien sluit de website minder goed aan op de behoeften van professionals, die specifiekere informatie zoeken dan op het DigiPlein te vinden is. Professionals zien de website vooral als een nuttig informatiepunt om ouders naar door te verwijzen.

Aanbevelingen

Op basis van ons onderzoek hebben wij een aantal aanbevelingen gedaan, waarmee de preventieve werking van het DigiPlein beter kan worden gerealiseerd. Zo is het voor het vergroten van bereik van de website van belang dat de reeds ingezette acties om de vindbaarheid op het internet te verbeteren worden voortgezet, omdat online zoekmachines voor ouders in hun zoektocht naar informatie een belangrijke eerste stap zijn. Aanvullend daarop is het voor de verdere ontwikkeling van het DigiPlein raadzaam om te focussen op ouders als belangrijkste doelgroep, en professionals voornamelijk te zien als partijen die ouders naar de website kunnen doorverwijzen. Om professionals door te kunnen laten verwijzen naar de website moet de bekendheid ervan onder professionals groter worden dan deze nu is. In de communicatiestrategie over het DigiPlein moet dus wel aandacht blijven voor het bereik onder professionals.

Meer weten over ons onderzoek en onze aanbevelingen?

Lees hier het hele onderzoeksrapport en de bijbehorende factsheet of neem contact op met Katrien of Niek.